Bir Hayal Kırıklığı: Gazella Tur

Sistemli, güvenli, az çok aşina olduğumuz kültürlere sahip, dil konusunda sıkıntı çekmeyeceğimiz yerlere turla değil kendi başımıza gitmeyi seviyoruz. Ancak nispeten riskli sayılabilecek, her anlamda yabancı diyarları keşfetmek için turla gitmenin daha mantıklı olduğunu düşündük. Hindistan gezisi için uzun uzun tur şirketi araştırması yaptıktan sonra butik bir tur seçmeye karar verdik. Az sayıda insanın olacağı kesin kalkışlı bir tur olmasının olumsuz sürprizleri azaltacağını düşündük. Programları inceledikten sonra Letoonia Tatil Köyü'nün işletmecisi ve binrota.com gibi başarılı bir seyahat sayfasının yaratıcısı olan Gazella'da karar kıldık. 20 yıldan uzun süredir turizm sektöründe yer alan yetkin bir ekibin bizi mutlu edeceğini düşünmüştük ama ne yazık ki hiç de düşündüğümüz gibi olmadı. Hindistan bir masaldı ama Gazella'nın tur programı tam bir kabustu diyebilirim!

"Gitmeden önce programı incelemediniz mi?" diye sorabilirsiniz. Elbette didik didik inceledik ve sorulabilecek her türlü soruyu sorduk, ama Gazella çalışanlarının turu pazarlarken verdikleri yanıtlarla aldığımız hizmetin hiç örtüşmediğini söylemeliyim.

Önce turun olumlu yanlarından başlayayım isterseniz, çünkü bu bölüm kısa sürecek. :) Maksimum 20 kişilik ve o sayıya ulaşılmasa bile kesin kalkışlı (olacağı söylenen) turlar kesinlikle bir avantajdı. Biz dokuz kişilik bir gruptuk örneğin. İyi ki de öyleymişiz, daha fazlasını kaldırabilirler miydi emin değilim şu an. Tur programında Varanasi'nin olması olumlu bir noktaydı, çünkü bence gezinin en etkileyici bölümü ve "en Hindistan yeri" Varanasi'ydi. Diğer bir olumlu nokta da otel seçimleriydi. Varanasi'deki Ramada Otel diğerlerine göre nispeten daha eski ve eksik olsa da kaldığımız otellerden genel olarak memnun kaldık. (Ama sanırım bir acente için işin en kolay kısmı da otel ayarlamak olmalı. Hele Hindistan gibi bir yerde. Çünkü böyle bir ülkede üç yıldız ve altı otellerin riski alınamayacağı için yapılması gereken tek şey dört ya da beş yıldızlı bir otelle konuşmak olacaktır herhalde.)

Gelelim hayal kırklığı yaratan olumsuz noktalara:

1) Seyahat sektörünün içinde olan ve işten çok hayat tarzı olarak seyahati benimsediğini söyleyen bir turun rehber seçimi konusunda daha özenli davranmasını beklerdim. Tura katılan herkes ellerindeki kitaplar ve yaptıkları ön araştırmalarla birlikte rehberden daha bilgili hale gelmişti diyebilirim. Rehberimiz ise tur programından bile bihaberdi! Bizim hatırlatmalarımız ve zaman konusunda uyarılarımız sonucunda günlük programlar çizildi ve uygulandı. Eksik kalan yerler de oldu haliyle. Rehberin bilgi eksikliğini ve dersine çalışmamış olmasını yine de daha az önemsiyorum, çünkü artık Internet sayesinde istediğimiz her bilgiye döner dönmez ulaşma şansımız var. Ancak bir rehberde olması gereken en önemli özelliklerden planlı-programlı olma, saat mevhumuna sahip olma, inisiyatif kullanma, sorunları idrak etme ve çözme yetilerine sahip olmaması büyük problemdi. Çok iyi niyetli bir insan olduğuna eminim ama bizim o bir haftalık gezide aradığımız şey iyi niyet değil başka şeylerdi.

2) Gitmeden önce programda birçok 5-6 saatlik şehirler arası yolculuk olduğunu görünce orada nasıl otobüsler kullanılacağı Gazella'ya sorduk ve "Mercedes Sprinter'larla gezeceksiniz. 20 kişi olursanız da büyük otobüs gelecek ve boş koltuklara yayılarak rahat yolculuk yapacaksınız," yanıtını aldık. Ancak altı saatlik uçak yolculuğundan sonra 5 Kasım Cumartesi sabaha karşı Delhi'ye vardığımızda bizi almaya gelen Tata marka Hindistan üretimi minibüsün süspansiyonu bile yoktu!! Ve bizim o minibüsle altı saatlik Jaipur yolculuğuna çıkmamız bekleniyordu. Zaten biz kabul etsek bile o minibüs o yolculukları kaldıramazdı ama herkes karşı çıkınca yeni bir araç ayarlanmasına karar verildi. Hintli acentenin uyanıp aksiyona geçmesi ve yeni bir aracın gelmesi de yaklaşık 5 saati buldu! Gelen yeni araç da otobüs falan değil, koltuk araları daracık olan ama en azından diğeri gibi sarsılmadan gidebilen bir minibüstü. Hindistan'da şartların böyle olduğunu söyleyen rehberimiz sanırım mola yerlerinde ve turistik noktalarda karşılaştığımız diğer tur otobüslerini gözünden kaçırmıştı! Zira VIP Turizm, ETS, Golden Bay gibi turlar kocaman Mercedes otobüslerle geziyorlardı. Biz de "sayınız ne olursa olsun güzel ve rahat bir araç vereceğiz" vaadine kananlar grubu olarak minibüsümüzle saatler süren rahatsız yolculuklar yaptık. İlk gün de öğlen Jaipur'da olmamız gerekirken akşam olabildik ve zaten az olan zamanımızdan çalan Gazella'ya sevgilerimizi (!) gönderdik bol bol.

3) Ama Gazella'nın zaman hırsızlığı ve saygısızlığı bununla da kalmadı. Salı sabahı 10.30'da Air India ile Varanasi'ye yapacağımız iç uçuşun saati bize haber verilmeden değiştirilip 13:30'a alındı. Üstelik direkt değil aktarmalı uçuş yapmak zorunda kaldık. Sebebi ise düşünceli turumuzun önce Agra'dan Delhi'ye 5 saat minibüs yolculuğu yapacağımız için gece 1.30'da uyanmamızı istememesiymiş! Fark eden ne oldu? 3.30'ta uyandık! Aynı yolu çektik, aktarmalı uçtuk, Varanasi'ye akşam varabildik. Biz 1.30'ta kalkmaya razıyız, erken uçağa alın diye o kadar ısrar etmemize rağmen değişen bir şey olmadı. Muhtemelen gül gibi biletlerimiz çoktan gitmişti ya da işlerine öyle gelmişti, bilemiyorum artık. Varanasi dönüşünde de aynı sürprizle karşılaştık. Bu kez 15:50 uçağının 17:10'a alınması uygun görülmüştü. O uçak da rötar yapınca gece 11'de Delhi'de olabildik ve koskoca Delhi için sadece bir günümüz kaldı. 

4) "Travel Designer" olduğunu iddia eden Gazella'nın kataloğunda, National Geographic, Travel+Leisure ya da Atlas gibi seyahat dergilerindeki şık reklamlarında iddia ettiği gibi "kıymetli alın terinin en güzel ve keyifli ödülünün iyi bir tatil olduğunun farkında olduğunu" hiç sanmıyorum. Çünkü ancak bu kadar verimsiz ve zaman kaybı yaratan bir program hazırlanabilirdi. Programı hazırladıktan sonra saatlerin, içindeki ara yolculukların, yapılması gerekenlerin üzerinden bir kez geçen bir insan gerekli revizyonları mutlaka yapardı. Bu program ise ciddiyetsizce hazırlanmış, kötü bir şaka gibiydi.

Sonuçta turların iyi ya da kötü reklamını katılımcıları yapar. Gazella ile ilgili görüşlerimi bekleyen annem-babam ve onların birkaç arkadaşı başta olmak üzere herkese bizim yaşadıklarımızı anlatıp, uyarmayı gerekli görüyorum. İnsanların bir geziye çıkmadan önce bu tür geribildirimlere ihtiyacı olduğunu düşünüyorum. Aynı şekilde tur şirketlerinin de kendilerini geliştirebilmelerinin yolunun bu olduğuna inandığım için bu yazının aynısını Gazella'daki yetkililere de gönderdim. Aldığım yanıtı da sizlerle paylaşıyorum (parantez içindeki kırmızı notlar bana aittir):

Öncelikle eleştirileriniz ve söz hakkı tanıdığınız için teşekkür ederim.


Diğer misafirlerimiz ve rehberimiz ile yazdığınız şikayetler üzerinden konuşarak size net olarak dönmek istediğimden dolayı geç cevap veriyorum lütfen kusura bakmayın.


Hindistan turumuza ile ilgili ;


Bu turu sizinle beraber aynı içerik ve aynı yerel acente ile 5. kez düzenledik ve maalesef ilk defa şikayet alarak geri dönüldü.


Ana problem olarak 2 tane sıkıntı olduğundan turda aksaklık olmuş fakat bu aksaklıklar vaat ettiğimiz tüm hizmetleri yerine getirmemize engel olmamıştır.


Birinci sorun ve size 2.5 saat kaybettiren (hayır, en az 5 saat!ilk gelen aracın kötü olmasıdır. Bu bize oradaki yerel acentemiz tarafından Mercedes Sprinter (Sanırım O403 ‘ü yanlış yazdınız. (Evet, mailde yanlış yazmışım, yazıda da düzelttim. Biz 20 kişilik tur olma ihtimali üzerinden konuşmuştuk çünkü, o yüzden aklımda o kalmış. Yine de verilen minibüsün Sprinter ile alakası yoktu.) Otobüs için bizim 20 kişilik turlarımızda sadece Volvo kullanılmaktadır. Arkadaşlarımın başka bir bilgi vermesi mümkün değil.) olarak konfirme edildiğinden size de bu türlü bir bilgi verilmiştir. Fakat konfirme edilen araç yerine bizim bilgimiz olmadan farklı bir araç gönderilmiş. Bu sorunu sizinde bildiğiniz gibi biraz vakit almasına rağmen çözdük .


İkinci sorun uçak saatlerinin değişikliği,bu konu da acentemizin atladığı ve bizden son ana kadar sakladığı bir problem oldu .


Bu durumda aklınıza direk nasıl bir acente ile çalışıyorsunuz sorusu gelebilir.Acentemiz Dünya’nın en büyük iki tur operatöründen biri olan acentenin Hindistan şubesidir.Dolayısıyla orada daha iyisi ne yazık ki yok.Bu problemler sizi olduğu kadar bizi de yıprattı ve bu konuda şikayetimizi gerekli mercilere ilettik.


Dilerseniz acentemizden aldığımız uçak ve transfer aracı konfirmasyonlarını orijinal haliyle sizinle paylaşabiliriz.


Rehberimiz ile ilgili sıkıntılarınızı turun diğer katılımcıları ile de konuştum, onların genel olarak görüşü rehberin yapıcı ,çalışkan ve yeterli bilgiye sahip olduğudur .Tabi ki insan özellikleri yorumlayan kişiye göre değişir ve sizin bu konudaki memnuniyetsizliğinizi saygıyla karşılıyoruz .


Bazı turlarda bazen aksamalar oluşabilir ama turizmde önemli olan acentanın refleksleridir. Sizden ricam her sorunu gidermek için bizim göstermiş olduğumuz çabayı göz ardı etmemenizdir. (Bence de aksaklıklar söz konusu olduğunda acente refleksi en önemli konudur ve müşterinin o acenteyi seçerken duyduğu güvenin de temelidir. Ama Gazella'nın kaybettiğimiz iki gündüz ve yaptığımız rahatsız yolculuklar konusunda nasıl bir acente refleksi geliştirdiğini de merak ettim doğrusu.)


Bu bilgilere göre yazacağınız mevcut yazınızı yayınlamanıza yada yeni yazınıza saygı ile yaklaşacağımızı bilmenizi isterim.En kısa zamanda tekrar görüşmek dileğiyle.


Bilginize sunar iyi günler dilerim.


Saygılarımla,


Ben acentenin bana sunduğu programı satın alan bir müşteri olarak arka planda yaşanan aksaklıklarla ilgilenmiyorum. Gazella'ya tam da bu yüzden güven duyup seçmiştik. Hintli acenteyle sorunsuz bir koordinasyonu garanti etmesi ve bize hissettirmeden sorunları çözmüş olması gerekirdi diye düşünüyorum. Oysa geziye katılan hepimiz o sorunları birebir yaşamak durumunda kaldık. Şahsen ben bir daha Gazella riskini alabileceğim konusunda şüphe duyuyorum. Ama iki tarafı da duydunuz, elbette karar sizin.

Neyse, artık keyifli gezi yazılarına başlayabiliriz sanırım. İlk durağımız Pembe Şehir Jaipur... Benimle gelin.. 

2 yorum:

pınar dedi ki...

Bir hayal kırıklığıda bizden, Güney Afrika turuna katıldık. Ve gazella tur bize ingilizce bilmeyen, tur program bilgisi ve bölge bilgisi olmayan bir rehber verdi.Bölgeyi bilmesyen bile çalışıp geliyor, bazılarımız rehberden bilgiliydi, ancak turu alışveriş turu zannedenler olayın farkına varmadılar.. Aklınızda olsun Burak Başaran adlı rehber turunuzda ise birkez daha düşünüz..
Gazellayıda böyle bir kez daha düşünmek gerek. Kendilerini; biz böyle bir tur değiliz, elimizde rehber yoktu .....mecburen oldu bizi bir kez daha deneyin diyorlar....Yorum size ait
Herkese mutlu tatiller,güzel anılar dilerim

Imge dedi ki...

Pınar selam,

Yorumun için çok teşekkürler. Bu tür yorum ve yazıların gezi öncesi Internet üzerinden araştırma yapan insanlara çok faydalı olduğunu düşünüyorum.

Gazella bize de aynı şeyleri söylemiş ve gayet ciddiyetsiz bir yanıt mektubuyla bir kez daha kendilerini deneme alternatifinin üstünü çizmemizi sağlamıştı. Size de geçmiş olsun diyorum. Bu tür riskli ve rehberin önemli olduğu yerlere turla gideceksem Festtravel'ı tercih ederim bundan sonra. Sana da aynısını öneririm. Diğer turlara göre biraz daha pahalı, ama belki de belli bir yere ömürde bir kez ayıracağımız kısıtlı ve değerli zamanımız göz önüne alındığında bu fark göze batmıyor.

Sevgilerimle.